MUSIKPRODUKTION & LÅTSKRIVANDE
3 - 7 juli
I den här kursen lär du dig att skapa musik, låtar och ljud med den mångfacetterade DAW (digital audio workstation) Ableton Live. Kursen vänder sig till nybörjare/fortsättningsnivå med passion för musik och ett intresse för musikproduktion, elektroniskt låtskrivande och/eller ljuddesign.
Vi kommer bland annat att fokusera på hur man komponerar och skapar beats, harmonier, ljudeffekter och texturer samt hur man komponerar och strukturerar en låt och framför den live med hjälp av programmet och dess många ljudmöjligheter. Syftet är att ge dig en grundlig introduktion till musikproduktionens underbara värld samt några effektiva, praktiska verktyg med vilka du kommer att kunna vidareutveckla ditt eget musikaliska språk och kreativa arbetsflöde.
Förkunskaper: Intresse för att skapa musik och skriva låtar med hjälp av datorn. Bekanta dig gärna med programmet Ableton Live eller Logic Pro.
Upplägg: I början av veckan träffas vi och gör upp med varandra samt går igenom den tekniska utrustningen. Vi träffas i plenum, tar reda på gårdagens lärdomar och delar tankar om vad vi har arbetat med. Därefter kommer du att introduceras till en ny del av Ableton Live och hur du använder den i ditt eget arbete, varefter du får en uppgift som du kommer att arbeta med individuellt eller i mindre grupper.
Ta med:
Obligatoriskt: Dator och ett par lämpliga hörlurar.
Valfritt: ett ljudkort, midi-kontroller, mikrofon.
Datum: 3 - 7 juli (5 dagar)
Språk: Danska, Svenska och Engelska
Kostnad:
Kursavgift enstaka kurs-550 kr (låginkomsttagare 350 kr)
Kurspaket-850 kr (låginkomsttagare 550 kr)
*Är du student, arbetssökande eller annan låginkomsttagare, använd koden NL23 när du bokar
Kursledare: Anja T. Lahrmann (DK)
Anja T. Lahrmann är en kompositör, producent och musiker som har uppträtt som Excelsior sedan 2015. Hon närmar sig komposition som narrativa sekvenser där vokalstrukturer, melodiska linjer och ackord utspelar sig tillsammans med kedjor av digital bearbetning som små stigar i ett landskap. Efter att ha utvecklat sin musikaliska personlighet genom att positionera sig själv bland olika konstellationer av musiker, tenderar hon att se sig själv mer som en kollaboratör än en frontkvinna som öppet studsar mot gränserna för kollektivism och DIY.